dinsdag 25 februari 2014

VINTAGE| Shoppen

Vintage-Kleding_Eindhoven



Vintage shoppen is anders dan gewoon shoppen. Het bestaat vooral uit: zoeken, zoeken en zoeken en dan.. vind je de blouse van je dromen deze moet je vervolgens goed inspecteren: zitten er vlekken, vieze geurtjes of gaten in? Het verschilt per shopadres hoe groot de kans is op een mankement. Zo heb je winkels als Cheap Fashion (Rotterdam) waar bergen spijkerbroeken op tafels liggen en shirts, blouses en truien door elkaar heen hangen. Erg lastig om in die chaos jouw ideale shirtje te vinden. Gelukkig zijn er ook winkels als Doortje Vintage. Mooi, netjes en overzichtelijk. Doortje Vintage heeft één winkel in Eindhoven, maar gelukkig kan je ook 24/7 terecht op hun online shop: doortje-vintage.com. In de winkel van Doortje Vintage hangt de kleding netjes op kleur. Bovendien kan je er altijd een gezellig praatje maken met één van de eigenaressen.

Vintage shop rotterdam
Doortje Vintage

In Amsterdam zijn er een heleboel vintage winkels te vinden. Ik ben alleen nog maar bij ZipperEpisode en Laura Dolls geweest. Deze drie winkels zijn allemaal in de negen straatjes te vinden. Ik vind dit deel van Amsterdam het leukste deel. Het is er veel minder druk dan in de rest van Amsterdam en de winkels zijn allemaal net even anders.

Zipper
Dit is een winkel vol met  tweedehands en vintage kleding. Niet alles is dus vintage. Leuk aan deze winkel is dat er een heleboel riemen zijn en beneden achterin de winkel zijn er heel veel Levi shorts te vinden voor een zacht prijsje. Ook leuk: er is mannenkleding.

Episode
Groot en veel. Zo zou ik Episode in twee woorden kunnen omschrijven. Deze winkel heeft twee hele volle verdiepingen. De eerste verdieping vind ik leuker dan de begane grond, want deze is net iets minder volgepropt. De laatste keer dat ik in de Episode was heb ik een aantal dingen gepast, maar helaas was er met elk kledingstuk iets mis. Vaak mist er een knoop dus pas daar voor op als je iets wil kopen! Boven is er iets meer ruimte en zijn er kwalitatief betere dingen te vinden. Ik heb er een mooie chique vintage hoed kunnen vinden. 

Laura Dolls
Ondanks dat ik petticoats en schattige jaren '50 blouses leuk vind, was deze winkel niets voor mij. Het was iets té, maar dat ligt meer aan mij dan aan de winkel zelf. Mijn stijl is meer jaren '60 en '70. De winkel is schoon en opgeruimd en de kleding ziet er ook mooi uit. De tassen zijn heel mooi. Vooral de avondtasjes met kraaltjes, helaas zijn deze best wel prijzig. 
Heb je net als ik niet echt een jaren '50 kledingstijl, dan is het nog steeds de moeite waard om snel een kijkje te nemen bij de schoenen. Er liggen heel veel -schone- All stars voor een veel lagere prijs dan nieuwe.

Er staan nog een aantal vintage winkels uit Amsterdam op mijn verlanglijstje, zoals Marbles Vintage. Ik hoop er na de examens naartoe te kunnen gaan. Ook lijkt het mij leuk om een keer een dag lang te struinen langs de vele marktkramen van Waterlooplein. Soms is het zoeken namelijk leuker dan het vinden.


Wil je altijd op de hoogte blijven? Volg mij dan via Bloglovin'
Wil je meer inspiratie? Bezoek mijn Pinterest 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten