dinsdag 25 februari 2014

VINTAGE| wat is dat eigenlijk?



Het is best lastig om uit te leggen wat vintage precies is. Tegenwoordig is vintage een hip woord en gebruiken veel tweedehands winkels deze term nu ook. Dit vind ik erg jammer, want zo wordt je als consument voor de gek gehouden.

De definitie
Een echt vintage item is gemaakt tussen de jaren '20 en de jaren '80. Is het eerder geproduceerd, dan is het antiek en als het nieuwer is dan wordt het retro of tweedehands genoemd. Naar mijn mening brengt vintage ook een bepaald gevoel met zich mee. Een vintage item is tenslotte een bijna uniek item wat niet vaak voorkomt in een tijd vol met massaproductie.

Waarom is de term 'vintage' populair?
Ik denk dat het woord vintage tegenwoordig populairder is geworden, omdat vintage gelijk staat aan kwaliteit. Vooral de kleding van voor de jaren '80 staat bekent om de betere kwaliteit. Vroeger werd kleding kwalitatief beter gemaakt, gewoon om de simpele reden dat men vroeger langer met een kledingstuk moest doen dan nu.

Waarom kiezen voor vintage?
Er zijn verschillende redenen om voor vintage te kiezen. Vintage is bijvoorbeeld een vorm van hergebruik en daardoor beter voor het milieu. Vintage is ook uniek en dat is een reden om voor vintage te kiezen. Er zijn weinig dezelfde kledingstukken in omloop dus de kans om iemand in dezelfde jurk te zien is vrij klein. Ook zijn er mensen die voor vintage kiezen, omdat ze de prijs-kwaliteit verhouding beter vinden dan andere 'nieuwe' kleding.


Wil je altijd op de hoogte blijven? Volg mij dan via Bloglovin'
Wil je meer inspiratie? Bezoek mijn Pinterest 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten