dinsdag 25 september 2012

Het lot liet hen in leven om ze te laten lijden.








Het lot liet hen in leven om ze te laten lijden. Betekent deze zin dat de wereld, onze wereld, een rotte plek is om op te wonen? Misschien is echt zo. Er zijn op deze aardbol veel gelukkige mensen en mooie gebeurtenissen, maar kan dit opwegen tegen alle pijn en ongelijkheid in deze wereld? Als je cijfers hoort van bijvoorbeeld het aantal verkrachtingen en alle aids besmettingen per minuut vraag je je misschien af: Wat nu?


Op het journaal heb je vaak grote contrasten tussen de verschillende onderwerpen: Syrië versus de Emmy's. Politieke 'crisis' in Nederland en de onrust in India. Wat is belangrijker?

Ik geef eerlijk toe: ik help mee aan kinderarbeid en milieu vervuiling. Misschien doe ik wel meer slechte dingen terwijl ik toch echt denk dat ik een goed mens ben. Natuurlijk wil ik mee helpen aan een betere wereld, maar hoe dan? Zullen die spaarlampen echt het verschil maken? Of moet er meer gebeuren? En ja, natuurlijk wil ik dat kinderarbeid overal ter wereld tot het verleden behoort, maar hoe kan ik (kunnen wij) er voor zorgen dat dat zo is? Ik heb namelijk gehoort dat je niet massaal moet stoppen met het kopen van kleding die is gemaakt door kinderen. Moet je dan aan een goed doel geven? Komt het dan wel op de plek waar het moet zijn? Eigenlijk zou je een garantie moeten krijgen, een soort kassabon, ontevreden: geld terug. Klink ik nu als een oude zeur? Of is dit echt de realiteit? Want als dat echt zo is, dan is die uitspraak waar misschien is het leven inderdaad lijden. Al die onzekerheden en pijn.

Toch vind ik het leven de moeite waard. Het is inderdaad niet altijd makkelijk, maar kijk om je heen er zijn mooie mensen, mooie dingen en mooie gebeurtenissen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten