zondag 12 januari 2014

Rock -'N- Roll

Hier even een korte kennismaking met rock -'n- roll

Ik weet het nog goed. In groep zeven van de basisschool moest en zou ik een leren jasje vinden. Ik wilde wat stoerder zijn. Altijd en overal werd ik schattig gevonden en ik was nu op een leeftijd gekomen dat ik dat niet meer wilde. Altijd werd ik opgetild en werd er gezegd: ‘nee, Kaylee durft dat niet hoor.’ Oké, het was waar ik durfde inderdaad niet veel, maar de middelbare school kwam steeds dichterbij, dus werd het tijd om aan mijn ‘imago’ te werken. Het lukte niet, nog steeds niet trouwens. Ik word nog steeds schattig genoemd, maar ik heb wel mijn leren jasje gevonden. Het maakt mij ook niet meer uit wat anderen over mij zeggen. Dat  is de kracht van het leren jack.

Oorsprong
Met dank aan de Rolling Stones werd deze laidback rocklook een hit in de jaren 60 van de vorige eeuw. De nieuwe generatie twintigers zette zich af tegen alle dingen van hun ouders. Deze generatie geloofde niet meer in het huwelijk en in trouw. Ook de brave muziek en de stijve kleding van hun ouders werden geweerd. Het leven moest worden gevierd! Tijdens deze roerige periode werd ook de minirok voor het eerst gezien (wie de minirok als eerste heeft bedacht weet  niemand zeker). 1963 werd zelfs uitgeroepen tot jaar van het been dankzij dit rokje. Het maakte niet uit jong, oud, dik of dun iedereen wilde het minirokje dragen. Zelfs First lady Jackie Kennedey werd gezien in een miniskirt net als prinses Beatrix.
Tegenwoordig maakt het nog steeds niet uit wie je bent, hoe rijk of hoe oud. Iedereen staat de rock -'n- roll look goed. Carine Roitfeld is een goed voorbeeld. Zij laat zien dat er geen leeftijd kleeft aan rock -'n- roll. De rocklook is haar op het lijf geschreven en het staat haar ieder jaar alleen maar beter.

Icons
Iconen voor deze stijl zijn natuurlijk de Rolling Stones, de grondleggers van de hedendaagse rock -'n-roll cultuur. Maar voor de vrouwelijke kant van de rocklook kan er het beste gekeken worden naar Carine Roitfeld, Kate Moss en Zoë Kravitz.

Echt Rock -'N- Roll
In de kledingkast van een echte rockchick kunnen leren items, zoals een jack, rok of broek natuurlijk nooit ontbreken. Een minirok/hotpants, panterprint, (oversized) spijkerjack en vintage horloge verdienen een plek in haar kledingkast. En had ik al leer gezegd?  

Voor meer inspiratie: pinterest.com/bohorockvintage

Geen opmerkingen:

Een reactie posten